Artikel relatie leerkrachten & ouders

Op woensdag 24 april is er een artikel geplaatst op intermediair.nl over de relatie tussen leerkrachten en ouders. Ik ben hiervoor geinterviewd door journalist Wouter Boonstra. Uiteindelijk draait het allemaal om vertrouwen, betrokkenheid en realisme. Lees hier het artikel: http://www.intermediair.nl/vakgebieden/onderwijs/hoe-ga-je-als-leraar-om-met-ouders

Dolce far niente

De Italianen zijn er meesters in, maar de meeste mensen in Nederland willen het eerst verdienen. 'Het zoete nietsdoen'. Waarom zijn we altijd maar aan het rennen, regelen,organiseren en haasten? Helpen we daar onszelf en de mensen om ons heen mee? Het antwoord laat zich raden, we weten het wel, maar doen vaak het tegenovergestelde. Toch nog even die mail lezen, toch nog even de social media bekijken, de was ophangen,strijken en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat levert het ons op? Meer energie? Meer voldoening, een beter zelfbeeld? Zelf doe ik er ook regelmatig aan mee en het lijkt iets wat bij onze maatschappij hoort. Er moet zoveel en soms ook nog allemaal tegelijk! De controle loslaten kan ook heel beangstigend zijn. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, niets doen kan ook heel waardevol zijn. Laat dat gaspedaal maar eens los! We kunnen wat dat betreft wel iets leren van de Italianen. Dolce far niente, het klinkt als muziek. Onderstaand filmpje heeft mij inspiratie gegeven om het vaker in de praktijk te brengen. Hopelijk inspireert het jou ook!

http://www.youtube.com/watch?v=Gg3n9z5zuJg&feature=share

Samenwerken

Vrijdag 15 maart vond op de Montessorischool Beverwijk de Meet & Greet plaats. Een informele bijeenkomst voor ouders en leerkrachten, met als doel kennis te maken met elkaar en wellicht zaken met elkaar te doen. Samenwerken dus! Het werd een groot succes, inclusief Montessoriband, opgericht door ouders en leerkrachten! Lees ook het artikel op de website van school: http://www.montessoribeverwijk.nl/index.php?ID=2&subID=177

 

Goed onderwijs

Wanneer geef ik nou goed onderwijs?                                 16-02-2013                       

Everyone is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.’    Albert Einstein

Bovenstaand citaat maakt ons duidelijk dat het belangrijk is het talent in ieder kind te ontdekken. Maandag 11 februari had ik een inspirerend diner met Sandra Voetelink, ex top-schaatster en tegenwoordig eigenaar van Hartkracht (psychosociale begeleiding, coaching en training). Zij maakte mij erop attent dat wanneer je aan kinderen vraagt wat hun leukste vak is, ze eigenlijk altijd de vakken opnoemen waarin ze handelend bezig zijn. Bewegingsonderwijs, drama, knutselen, muziekles; het zijn allemaal vakken waarin je leert door te doen en te ervaren. Hoe anders is ons taal en rekenonderwijs, waarin kinderen soms een uur achter elkaar saaie sommen en opgaven uit een werkboekje moeten maken?

Hier ligt een mooie uitdaging voor de toekomst. Ik geloof dat wanneer je taal en rekenonderwijs ook enigszins handelend kunt maken, de leerresultaten veel hoger kunnen uitpakken. De kunst is natuurlijk om dit te vertalen naar een klaslokaal met 30 kinderen. Mocht dit lukken, zou dit bovendien een enorme stimulans zijn voor de jongens, die nou eenmaal meer dan meisjes leren door te doen en te ervaren. Stil zitten is lastig voor deze kinderen, maar in het huidige schoolsysteem wordt dit wel veelvuldig van ze gevraagd. Dit kan verklaren waarom jongens ook meer ongewenst gedrag laten zien dan meisjes. Zelf beweeg ik tussen de lessen door met de klas, zodat kinderen hun energie kwijt kunnen en weer een helder hoofd krijgen. De kinderen reageren hier bovendien super enthousiast op, het kost vijf tot tien minuten lestijd en het levert mij en de kinderen enorm veel op!

Ook ik denk veel na over goed onderwijs en ben tot de volgende conclusie gekomen. Goed onderwijs, tenminste wat ik hieronder versta, is onderwijs waarin kinderen veel leren, de stof op een veelzijdige manier wordt aangeboden en ieder kind de mogelijkheid krijgt om dit op zijn eigen niveau en tempo te doorlopen. En natuurlijk aansluiten bij de talenten van ieder kind, waarbij de meervoudige intelligentietheorie van Howard Gardner uitkomst kan bieden.  De vraag die ik als leerkracht iedere keer in mijn achterhoofd heb is: ‘wat heeft dit kind op dit moment nodig?’ En vervolgens is het de kunst om op dat moment, in die situatie, het kind te bieden waar hij/zij eigenlijk onbewust om vraagt. Bovendien droom ik nog steeds van het oprichten van een school waar hartcoherentie helemaal is ingevoerd en de kinderen vanaf de kleuters al leren hun emoties te ‘managen’. Hoe mooi zou het zijn om in de toekomst kinderen de maatschappij in te sturen met zowel schoolse vaardigheden als een hoog ontwikkeld EQ?

Brein Management in het nieuws

Cursus Lichaamstaal op Bonhoeffer College                         11-02-2013

Maandag 4 februari 2013 heb ik een cursus lichaamstaal op het Bonhoeffer College te Castricum afgerond. De cursus bestond uit vier maandagavonden van ieder twee uur. De volgende onderwerpen kwamen aan bod:  Betekenis van talloze lichaamssignalen herkennen en gebruiken, de techniek van het spiegelen, micro-expressies en lichaamstaal en presentaties. Deelnemers gaven na afloop aan veel handvatten te hebben gekregen om hun communicatie te verbeteren.

De volgende cursus start waarschijnlijk in oktober. Houd de website  http://www.plusactiviteiten.nl goed in de gaten!

Informatieavond hartcoherentie                                               15-03-2012

Donderdag 15 maart 2012 geef ik samen met Anita Breetveld (www.tis-oke.nl) een informatieavond hartcoherentie op de Dorpsstraat 23 te Castricum. De vragen die centraal staan deze avond zijn: Wat is hartcoherentie? Hoe werkt het? Hoe is het in te passen in het dagelijks leven? Meld u aan door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Professionaliseringsdag van HeartMath                                 26-01-2012

Donderdag 26 januari had ik een geweldige dag in hotel Duinlust te Overveen. Ik heb de workshops 'businessmodel van je eigen leven' 'leven en denken in systemen' en de 'verdiepingsworkshop hartcoherentie' gevolgd. Ook heb ik kennis gemaakt met 'de cirkel van productiviteit' en een oefening waarin zaken als NLP,mindfulness en hartcoherentie geïntegreerd werden. Een bijzonder inspirerende dag en geweldig om andere HeartMath Providers weer even te spreken. Het benadrukte voor mij nogmaals iets heel waardevols: ga je leven vanuit de verwachtingen van de buitenwereld of vanuit je eigen overtuigingen en wensen?